Searching...
Ahad, 26 Mac 2017
7:32 PTG

Isu Nasi Lemak Pondan Tidak Kisah Janji Sedap Dimakan Kata Peminatnya

Kini viral pula "Nasi Lemak Pondan" selepas gambar gerai makanan milik seorang pondan menjadi viral di laman sosial.


Apa yang lebih menarik adalah bahawa walaupun telah dibuka untuk perniagaan beberapa hari yang lalu, perniagaan ini telah dibanjiri oleh pembeli dari pelbagai latar belakang yang tidak kisah akan statusnya.

Nasi lemak dia datang dengan telur rebus, ikan bilis dan timun, dan dijual dengan RM1.80. Tetapi harga paket boleh naik kepada RM4.40 jika ditambah dengan ayam goreng atau telur goreng. "Saya mahu menunjukkan kepada rakyat bahawa tidak semua pondan adalah pekerja seks. Saya mahu mereka melihat bahawa kita boleh membuat hidup yang jujur, "katanya.

Menurut beliau sering dipulaukan masyarakat terhadap statusnya. Golongan sebergini juga sering ditolak apabila memohon pekerjaan di sektor awam atau swasta, tambah beliau dan sering disamakan dengan "unsur-unsur negatif" dalam masyarakat. Tidak semua pelanggan bagaimanapun menyambut beliau dengan tangan terbuka. Ada pengkritik banyak sekali, sesetengah daripada mereka mendakwa makanan yang dia disediakan adalah "haram" (diharamkan dalam Islam).

Bagaimanapun tetap ramai yang datang berkunjung ke gerai di Jalan Sri Permaisuri Cheras dan memuji tentang kesedapan nasi lemak beliau. Beliau yang merupakan seorang pereka fesyen dan perancang perkahwinan profesional, hanya memutuskan untuk menjual nasi lemak bagi mendapatkan wang tambahan sahaja.

Sekiranya sambutan nasi lemak ini menggalakan beliau merancang untuk membuka sebuah restoran setanding dengan restoran-restoran besar yang lain. Buat masa ini beliau gembira dengan operasi gerainya dari 12 tengah hari hingga 7 malam setiap hari. Beliau juga telah memohon lesen perniagaan daripada Dewan Bandaraya Kuala Lumpur.







0 comments:

Catat Ulasan

 
Back to top!