Searching...
Khamis, 7 September 2017
11:46 PTG

Astro Tersalah Tafsir Video Jejaka Kacak Melayu Fasih Bertutur Bahasa Tamil Adalah seorang Cindian

Tu lah kata kat orang nak viral kena check dulu tapi mereka sendiri tak check yang sebenarnya. Baru-baru ini video seorang lelaki yang dikatakan Melayu tular fasih berbahasa Tamil. Video yang dikongsikan oleh rakan beliau dilaman facebook mendapat 4K perkongsian.

 

Tapi hakikatnya adalah sebaliknya dimana sebenarnya lelaki tersebut seorang Chindian. Dalam program Astro Motif Viral lelaki tersebut iaitu Dr Mohammad Rahim Kamaluddin seorang Pensyarah Kanan dan Pakar Kriminologi Forensik, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) telah dijemput menjadi tetamu.

Apabila ditanya bagaimana beliau fasih berbahasa Tamil dan beliau menyatakan yang ayah beliau seorang India dan mak belia seorang China. Bagaimana beliau Islam ini kerana emak beliau telah dibesarkan oleh keluarga Melayu dan menganut agama Islam sejak dari kecil lagi. Jadi beliau beketurutnan Chindian tiada langsung darah Melayu.

Jadi tak pelik kenapa beliau fasih berbahasa Tamil, cuma sayangnya beliau tidak fasih berbahasa China. Jadi siapa yang salah viral sekarang ni. Memang kalau China campur Indian muka kelihatan seolah Melayu. So nyata pihak diluar sana termasuk Astro tidak buat kaji selidik dahulu sebelum memviralkan orang lain.






0 comments:

Catat Ulasan

 
Back to top!